woensdag 3 juni 2015

Opening tentoonstelling Water in Anloo in Drenthe

Een tentoonstelling over water in het bepaald niet waterrijke Drenthe. In Anloo staat het KunstHuis van Wilma Colewij, Het KunstHuis is gevestigd in een schitterend verbouwde echt Drentse boerderij, gelegen in het midden van het dorp (heel anders dan bij ons in Groningen dus). De schilderijen en foto's hingen aan spierwit gepleisterde muren.
Buiten regende het.
Wilma is onvermoeibaar in het organiseren van steeds weer nieuwe exposities.
Voor deze opening had ze dichter Albert Boelen en mij gevraagd. Albert las zijn in het Drents geschreven gedichten voor uit een prachtig mooi schrijfboek; alle gedichten daarin handgeschreven. Ik kon ze door het Drents niet allemaal verstaan, maar het publiek wel, dat reageerde enthousiast. Albert en ik lazen onze gedichten voor staande bij een grote schouw.



Het was leuk om landschapsschilder (en boeddhist) Leen Kaldenberg weer eens te ontmoeten. Ik ben een bewonderaar van zijn ijle en mystieke werk, en ook van de manier waarop hij daarover weet te vertellen. Zijn fascinatie voor het Wad kent geen grenzen. Ik heb zelf een kleine linoleumsnede van zijn hand die, hoe bescheiden ook, grote verschieten te voorschijn kan toveren (toveren lijkt in mystiek verband niet helemaal het juiste woord ).

http://leenkaldenberg.com/werken

http://www.cbkdrenthe.nl/kunst-en-po%C3%ABzie-kunstkijkhuis-anloo-0