zaterdag 26 januari 2013

Poëzie aan de etalageruit

Een bericht van Coen Peppenbos op
http://coenpeppelenbos.blogspot.nl/2012/10/poezie-banieren-in-de-stad.html

Poëzie-banieren in de stad

Wie binnenkort door de stad wandelt heeft een grote kans een etalage met een gedicht tegen te komen. Stadsdichter Stefan Nieuwenhuis heeft een simpel, maar doeltreffend plan bedacht om de vele leegstaande winkelpanden in het centrum te verfraaien. In plaats van een kale lege ruimte ziet de wandelaar een banier met een gedicht van een stadjer hangen.
Het werkt wel, merkte ik vanmiddag toen ik door de Zwanestraat liep en een meneer aandachtig het gedicht van Jean Pierre Rawie zag lezen.
Ze zijn nog bezig om nog meer banieren op te hangen. Het is ook de bedoeling dat na verloop van tijd de gedichten gewisseld worden, zodat je regelmatig een vers gedicht op de ruit ziet.
 
Coen zelf hangt in de Carolieweg. Mijn gedicht hangt daar om de hoek aan de (korte) Gelkingestraat
 
Het gedicht komt uit Tot alles goed strak staat
 
 
Dat is het niet
 
Als je dat gedaan hebt is er niets aan de hand
in een seconde ben je zo’n moment door
het is een maar eenvoudige emotie
die je niet hoeft uit te leggen
je hoeft je er niet voor te schamen
of er raar over te doen het is gewoon
vrienden onderling ik hou van je
daar ligt het niet aan er is het dak
boven ons hoofd een kamer en een bed
dat opgemaakt wil worden er zijn lakens
en wij die daar voor altijd willen slapen
er is een tafel een vaas voor op de tafel
er zijn stoelen en de bank
nu gaan we met z’n tweeën chillen op de bank
of iets met je vrienden doen vraag ze maar
denk niet dat ik het met jou niet leuk heb
ik hou van je dat is het niet het is gewoon
vrienden onderling probeer nu eens even niets
te willen alles is er toch al? het komt goed
en anders komt het goed ik hou van je
daar gaat het niet om.